Brossa breakout «El secret de l’artista»

 

20190503-Brossa-breakout-elsecretdelartista-escaperoom-JoanBrossa

 

En la meva presentació dic que sóc escriptora, narradora oral i especialista en gamificació de projectes literaris. En llegir-ho, molts em pregunten: «Gami… Què?»

QUÈ ÉS LA GAMIFICACIÓ?

La paraula «gamificació» deriva de la paraula anglesa «game» («joc», en català). En resum, es tracta d’utilitzar dinàmiques pròpies de «jocs» en entorns que a priori no tenen res de lúdics.

Què és el que ens fa estar jugant durant hores sense despistar-nos? Per què ens passa el temps volant quan ens divertim? Com aconseguim estar focalitzats al cent per cent sense ni tan sols recordar-nos de mirar el mòbil? Aquestes són les preguntes que es fa la gamificació, per extreure’n les mecàniques bàsiques i després aplicar-les en entorns d’allò més variats: classes, grups de treball, empreses, psicologia,… Jo l’aplico a projectes literaris (Voleu saber-ne més? Feu clic aquí: «Exemples de gamificació de projectes literaris» ;) ).

El cas és que la gamificació porta un regal associat: et permet treballar amb entusiastes del món literari disposats a empescar-se-les de mil maneres perquè la literatura arribi al màxim de gent possible. Un exemple paradigmàtic: la Fundació Brossa.

FUNDACIÓ JOAN BROSSA

Digna hereva del poeta del qual preserva la memòria, i del qual gestiona el llegat, la Fundació Brossa és una entitat hiperactiva amb mil propostes per a tots els públics: rutes literàries, exposicions, visites escolars, cursos d’escriptura, iniciatives de creació poètica a les xarxes socials,…

I què fas quan una entitat d’aquest tipus et demana de preparar una activitat única per commemorar que aquest 2019 Joan Brossa hauria fet 100 anys? Dissenyes un breakout :D

BREAKOUT, ESCAPE ROOM I ENIGMES VARIS

Tots sabem què és un escape room: una sala tancada, plena d’enigmes, en la qual tens un temps limitat per trobar la clau i sortir-ne. Un breakout és similar (també has de resoldre un munt d’enigmes!) però la diferència rau en el fet que, en lloc de fugir d’una espai tancat, cal trobar la combinació per obrir la caixa d’un tresor. Hi podria haver una activitat millor que aquesta per commemorar el centenari de Joan Brossa?

Brossa era un fan de la màgia, de l’humor, de causar sorpresa amb les seves obres poètiques. Partint d’aquesta premissa, vaig decidir dissenyar una activitat presencial «diferent» per a joves a partir de 14 anys (especialment per a 3r-4t d’ESO i Batxillerat): una forma de donar a conèixer l’obra del poeta d’una forma lúdica i dinàmica en la qual els alumnes, mentre intenten trobar la clau per obrir una misteriosa maleta, fan un recorregut per l’obra de Joan Brossa. Una obra ingent!

Antipoesia, poesia clàssica, poesia en prosa, poesia visual, poesia objecte, poesia urbana, poesia escènica,… I si això hi sumem els eixos temàtics de la seva obra que es repeteixen de forma recorrent, i la gran quantitat d’amics i personatges admirats amb els que es va relacionar al llarg de la seva vida, tenim material de sobres per crear un breakout laberíntic amb multitud de proves!

BROSSA BREAKOUT «EL SECRET DE L’ARTISTA»

Només teniu una hora. Una hora per resoldre tots els enigmes. Una hora per obrir la misteriosa maleta que heu trobat per casualitat a les golfes d’un casalot abandonat, a punt de ser enderrocat. Una maleta plena de cadenats, amb el nom de «Joan Brossa» escrit en un lateral, envoltada per un munt de petites caixetes, plenes de pistes, que semblen contenir el secret per obrir els misteriosos cadenats. Però… I si el secret més ben guardat estigués a l’interior de la maleta? I si l’atzar us hagués portat a descobrir una obra brossiana desconeguda per al gran públic? I si estiguéssiu a punt de fer una troballa capaç de canviar la concepció que tenim del propi artista?

Només teniu una hora abans no arribin les màquines excavadores. Sereu capaços de descobrir el secret de Joan Brossa abans que se us acabi el temps?

NOMÉS TENIU UNA HORA

En un breakout (com en un escape room) la limitació de temps és essencial. El «tic-tac» del compte enrere és un dels al·licients que fa que ens submergim en la narrativa sense perdre ni un segon. Aquest és un dels motius que ha fet que els alumnes que han participat en les sessions que hem programat fins ara hagin quedat captivats per la dinàmica, mentre resolien enigmes i descobrien l’obra de Joan Brossa sense ni tan sols ser-ne conscients. El comentari dels professors és sempre el mateix: «No els havíem vist mai tan concentrats!» (hehe)

Concentrats descobrint: l’antipoesia de Joan Brossa; la poesia clàssica en forma de sonet que Foix li va recomanar que practiqués; la poesia en prosa plena d’humor i de profundes reflexions socials; la poesia visual que fa que una «A» es pugui convertir en un cap de bou; la poesia objecte que agafa un barret, un ham de pescar i una urna de cristall i els converteix en la metàfora d’un «Busca-raons»; la poesia urbana que ens aguaita repartida pels carrers de multitud de ciutats, davant de la qual moltes vegades passegem sense ni tan sols ser-ne conscients; la poesia escènica que busca provocar-nos la sorpresa que causava Fregoli a principis del segle XX, amb els seus canvis de vestuari a velocitat supersònica que el podien convertir en cent personatges diferents en un sol espectacle. I sense oblidar els coetanis més avançats, junt amb els quals Brossa proclamava que ells no eren gent d’avantguarda sinó artistes del seu temps, que eren els altres els que anaven amb retard. I sense perdre mai de vista els temes recurrents en la seva obra: l’humor, la filosofia vital, el compromís social,… Hi ha tant de Brossa per descobrir!

OBJECTIUS

– Ampliar els coneixements sobre Joan Brossa i la seva obra
– Aproximar-se a la creació literària d’una forma lúdica
– Entendre els mecanismes de creació del poeta
– Aconseguir que els alumnes retinguin a llarg termini els coneixements adquirits
– Fomentar el treball en equip i la competició sana entre grups

UN BREAKOUT ADAPTABLE A QUALSEVOL ESPAI

Un dels grans avantatges d’aquest breakout és que l’he dissenyat de manera que es pot adaptar a qualsevol espai: aules, biblioteques, espais a l’aire lliure,… L’únic requisit és disposar de taules i cadires (tot i que, el dia de Sant Jordi a Reus, vam demostrar que fins i tot la falta d’aquests elements no era un obstacle… El més complicat va ser convèncer els més grans perquè acceptessin asseure’s a terra! hehe).

FITXA TÈCNICA

  • Públic: Juvenil (3r-4t d’ESO i Batxillerat)
  • Durada: 2 hores (inclou 30 minuts per preparar la sala abans de l’inici de l’activitat)
  • Espai necessari: Activitat adaptable a diferents espais (aules, biblioteques, espais a l’aire lliure,…)
  • Requeriments tècnics: Taules i cadires
  • Preus: Les sessions estan dissenyades per un mínim de 12 i un màxim de 30 participants. Preus en funció del nombre de breakouts contractats per un mateix dia i centre:
    – 1 breakout = 250€ (IVA inclòs) + Desplaçament
    – 2 breakouts = 450€ (IVA inclòs) + Desplaçament
    – 3 breakouts = 650€ (IVA inclòs) + Desplaçament
  • Contractació: Envieu un e-mail a teresa.saborit@lallibretavermella.cat

Moltes gràcies, Fundació Brossa, per donar-me l’oportunitat de participar en un projecte tan interessant. Un honor que hagueu inclòs aquesta proposta en el catàleg d’activitats «Any Brossa 1919-2019» per commemorar el centenari del naixement del poeta. Per molts anys semblants obres ;) Feliç any Brossa!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.