Masterclass IEBS: «Literatura gamificada»

Com ja sabeu, fa un grapat d’anys vaig estudiar a l’IEBS un màster en Gamificació i Narratives Transmèdia. Aquesta tarda he tingut l’honor de tornar a la meva antiga escola com a professora, per impartir una masterclass que ha estat un goig preparar: «Literatura gamificada – VullEscriure, papiroflèxia i escape rooms»

Partint del títol és fàcil intuir de què ha anat la classe (hehe):

1) VullEscriure – El projecte que va néixer l’1 de gener del 2012 amb l’objectiu d’ajudar els escriptors «però» a agafar una rutina d’escriptura com si fos un joc. Crides setmanals, intercanvis de comentaris, multitud d’extres i un llibre de Sant Jordi que ja s’ha convertit en tota una tradició. Més de 3.000 textos escrits, gairebé 350 escriptors i 7 llibres publicats. I l’any que ve farem 10 anys! Més informació: http://www.VullEscriure.cat

2) Papiroflèxia – Un exemple de gamificació de petit format per donar a conèixer l’obra de Joan Brossa a alumnes de primària i secundària, utilitzant la papiroflèxia com a fil conductor. Un taller online realitzat durant la «VI Jornada Educativa Joan Brossa», organitzada per la Fundació Brossa. Més informació: https://lallibretavermella.cat/2020/07/02/jornada_joan_brossa-fundacio_brossa-papiroflexia_brossiana-gamificacio-sonet_paper

3) Escape rooms – Un temps limitat, un enigma per resoldre i multitud de pistes: aquest és el format bàsic que permet ser adaptat a tot tipus de circumstàncies. Com a mostra, tres botons:

3.a) «El laberint dels 7 fantasmes» (online) – Donar a conèixer el Premi Literari 7lletres, l’obra de Manuel de Pedrolo i el territori de la Segarra, destinat a un públic adult i utilitzant Twitter com a plataforma: https://lallibretavermella.cat/gamificacio-projecte_literari-teresa_saborit-el_laberint_dels_7_fantasmes-premi_7lletres-escaperoom_literari_virtual-pedrolo-la_segarra-literatura



3.b) «Els guardians de la corona» (online) – Donar a conèixer la novel·la «Llibre de cavalleries» de Joan Perucho, en motiu del seu centenari, destinat a alumnes d’ESO mitjançant una dinàmica online: https://lallibretavermella.cat/peruchobreakout-elsguardiansdelacorona



3.c) «El secret de l’artista» (presencial) – Donar a conèixer l’obra de Joan Brossa, en motiu del seu centenari, destinat a alumnes de 2n cicle d’ESO i Batxillerat, mitjançant un joc presencial: https://lallibretavermella.cat/brossa-breakout-elsecretdelartista-escaperoom-joanbrossa

Per acabar la jornada, vam aprofitar la trobada per comentar d’altres projectes de gamificació en els quals he participat. Llibres, presentacions, homenatge a autors, descobriment de gèneres, promoció de l’escriptura i la lectura, breakout educatius,… Tot és susceptible de ser gamificat! La millor manera de convertir un acte literari en una experiència de descobriment i diversió (i aprenentatge, per què no?). Si voleu fer-hi un cop d’ull, aquí en trobareu una mostra: https://teresasaborit.cat/gamificacio

Un plaer haver pogut compartir la tarda amb uns estudiants plens de preguntes. Moltes gràcies Oscar García Pañella per convidar-me!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.